Idősek Barátai Program – 1. rész – ügyfél brief

0 Shares
0
0
0
0
0
0

Miről lesz szó? A MOME Open service design expert képzése során egy nonprofit szervezet finanszírozási kihívásainak megoldására tettünk kísérletet egy 4 fős tervezői csapattal. Ez a folyamatot bemutató posztsorozat első, indító része.

MOME - Service Design Expert kurzus 2020
MOME új campus

VISSZA A JÖVŐBE SULIBA

Gyors visszatekintés, illetve hogy mi is ez az egész: 2019-ben a MOME Open égisze alatt elvégeztem egy service design alapozó tanfolyamot. Volt ebben azért rizikó, figyelembe véve az intézményesített oktatással szemben táplált és állandó őrlángon égő gyanakvásomat, a hétköznapjaim intenzitását, meg azt, hogy 15+ éve nem ültem iskolapadban. Az emberkísérlet, jelentem, sikerrel zárult: a tanulás élménye bőven generált annyi plusz energiát, hogy bele tudtam illeszteni a hétköznapi rohanásba az órákat, egy csomó elméleti dolgot rendezett a fejemben úgy, hogy mindenre épült gyakorlat, és szuper gondolkodású emberekkel ismerkedtem meg.

NAPJAINKBAN

Annyira rákaptam az ízére, hogy 2020-ban ennek a tanfolyamnak a folytatására, a Service Design Expert kurzusba is belevágtam. Ami nagy különbség a kezdő és a haladó kurzus között, hogy míg az előzőn egy fiktív projektet vittünk végig (a mi témánk ez az apróság volt: Hogyan teremtsük meg a lehetőséget arra, hogy az emberek gyorsan és személyre szabottan jussanak olyan kortárs képzőművészeti élményhez, amiből a művészek is profitálnak?), addig a haladó etapban már “élesben”, valódi ügyfelek valódi problémáival foglalkoztunk kis csapatokban. A mi csapatunkat a poszt végén részletesen is bemutatom.

A tanfolyam felépítéséről még zárójelben néhány infó. Heti 3 alkalommal zajlik 5 héten át. A hétfő és szerda esti órák főleg elméleti tudást adnak (pl. kutatás és adatelemzés, behavioral design, kollaboráció, design maturity, stb.), a szombati napok pedig workshopok, amik egyrészt az adott heti elméleti tananyagot hozzák közelebb az emberhez, másrészt a hétközbeni “házi feladat” feldolgozására adnak teret. A tanfolyam szakmai vezetői (értsd: az oszifők): Kertész Judit, a Frontíra stratégiai tanácsadója és Ferenczi Bálint, a MAFORM UX stratégája.

A BRIEF

Kezdjük az elején: a mi ügyfelünk az Idősek Barátai Program (IBP). Ők egy nonprofit szervezet, küldetésük az időskori magány és elszigeteltség leküzdése. Ezt úgy valósítják meg, hogy önkénteseket szerveznek, akik intézményekben vagy saját otthonukban magányosan élő idős embereket látogatnak: beszélgetnek velük, stimulálják őket. Az érték itt maga a társaság. Ahogy egy interjúban később szerintem nagyon találóan meg lett fogalmazva: “két ember találkozik”.

A briefet tehát tőlük kaptuk, pontosabban Somlai Katától, a program vezetőjétől, aki többek között a kommunikációért és a finanszírozásért is felel a szervezeten belül. A briefelési folyamatot nem kell túlmisztifikálni: a MOME végletekig letisztult campusán kiültünk néhány székre, és másfél órán keresztül beszélgettünk Katával. Ez még nem egy interjú, legalábbis a kutatási értelemben, hiszen nem voltak hipotéziseink, viszont rengeteg információt szereztünk, amik mentén már el tudtunk kezdeni kutakodni.

Ember tervez ügyfél brief - MOME service design expert
ügyfél debrief a MOME Gondűző teraszán

A briefing során megszerzett (publikus) kulcsinformációink:

  1. A legutóbbi népszámlálás (2011) alapján 700.000 idős ember él egyedül Magyarországon, és ez a szám azóta valószínűleg csak növekedett.
  2. Az idősek jellemzően nem kezdeményeznek, az IBP-nek kell megtalálnia és megszólítania őket, megtenni az első lépéseket.
  3. A szervezet stabil működésének biztosításához adományozó partnerek bevonására van szükség.
  4. Ebben a scope-ban magánszemélyekre nem koncentrálunk (az ő támogatásukat egy dedikált kolléga koordinálja).
  5. Lehetőség szerint hosszútávú, folyamatos vállalati partnerségeket keresnek, önkéntesek bevonásával és tervezhető anyagi és kommunikációs támogatással.
  6. A fenti célokat olyan megoldással kell elérni, ami a szervezet szűkös kapacitásait nem vámolja meg túlságosan.
  7. Alkalmazkodni kell venni a koronavírus játékszabályaihoz (pl. fizikai látogatások limitációja).

A legfontosabb szempont azonban az, hogy a magányos időseket az IBP a lehető legtovább tudja segíteni.

Ezek alapján vágunk bele a tervezésbe. A következő fázisban felállítjuk a célcsoportokat és egymáshoz való viszonyukat, valamint a kutatási tervet, és neki is ugrunk a kutatásnak.

Ezt csináljuk itt az Ember tervez blogon, olvasd el!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like