Idősek Barátai Program – 2. rész – kutatás és insight mining

0 Shares
0
0
0
0
0
0

Miről lesz szó? A MOME Open service design expert képzése során egy nonprofit szervezet finanszírozási kihívásainak megoldására tettünk kísérletet egy 4 fős tervezői csapattal. Ez a folyamatot bemutató posztsorozat második része. Az első részt ide kattintva olvashatjátok.

STAKEHOLDER MAP

A kutatás megkezdése előtt összeszedtük, hogy milyen célcsoportokkal foglalkozunk. Ezeket klasszikus stakeholder térképen ábrázoltuk, aszerint elhelyezve, hogy milyen fontossággal bírnak az ügyünkben, és hogy támogató vagy alapfunkciót töltenek be az Idősek Barátai Program életében. Mivel a post-itekkel telepakolt ábránkról készült fotó szinte olvashatatlan, ezért gyorsan bedobtam őket egy ábrába, nem lett a legesztétikusabb, de a funkcióját jól betölti.

Idősek Barátai Program stakeholder map
Idősek Barátai Program stakeholder map

KUTATÁSI HIPOTÉZISEINK

A brief alapján a következő feltételezéseink születtek:

  • Nem elég izgalmas az idős téma.
  • A vállalatok számára nem vagy csak alig látható ez a fajta tevékenység.
  • COVID alatt defaultból kevesebb az ilyen jellegű megmozdulásokra a hajlandóság (nincs erőforrás, kapacitás, stb.).
  • Nem látják az ilyen együttműködésben rejlő kommunikációs, image építő, munkáltató márkát építő lehetőségeket.
  • A vállalatok rendszerint rendelkeznek CSR stratégiával és már van létező együttműködésük, elköteleződésük, ami mellé nem fér be új.

KUTATÁSI MÓDSZEREINK

A kutatási szakaszra a tanfolyam időkeretei miatt jóval kevesebb időnk volt az ideálisnál. – kb. 1 hét. Ezért talpraesettnek kellett lennünk, nehogy valami olyan módszert válasszunk, amiből ennyi idő alatt nem lehet elegendő mennyiségű vagy minőségű insightot kinyerni.

Így két eszközhöz nyúltunk, de azokhoz is eltérő intenzitással. Desk research bevetésével már létező best practice-eket tártunk fel – erre viszont kevesebb időt fordítottunk, mert a csapat minden tagjának volt már bőven tapasztalata vállalat és NGO kollaborációkban ilyen vagy olyan formában.

Ezért az energiáink nagy részét a mélyinterjúkba fordítottuk, ettől reméltük a legtöbbet. Velük beszélgettünk:

  1. Vállalati stakeholderek: vezető beosztású emberekkel, akik nagyvállalatoknál dolgoznak és van rálátásuk a vállalat CSR stratégiájára. Sikerült beszélnünk fajsúlyos hazai telco, IT és pénzügyi szereplők alkalmazottaival.
  2. Hasonló profilú non-profit szervezetek: olyan szervezetek képviselői, akik szintén idősekkel foglalkoznak és akiknek már több tapasztalatuk van vállalati együttműködések kiépítésében.
  3. Önkéntesek: olyan önkéntesek, akik aktív szerepet vállalnak az IBP kötelékén belül és rendszeresen látogatnak időseket.

Zárójelben: mire lett volna még szükség?

  • Nyilván sokkal több interjúra. Minden fontos célcsoportból jó lett volna legalább 5-10 interjút készíteni, de erre az idő szűke miatt nem volt lehetőségünk. Ezt valamennyire tudtuk kompenzálni azzal, hogy olyan emberekkel beszélgettünk, akiknek valódi tudása és nagy rálátása volt az érintett területre.
  • Szerettünk volna olyan idősekkel is beszélgetni, akik részt vesznek a programban, itt viszont a COVID és a technikai limitációk volt a szűk keresztmetszet. Szerencsére az ő igényeiket az IBP és az önkéntesek tudásából a lehetőségekhez mérten jól megismertük.
  • A potenciális jövőbeli önkéntesek között (vállalati munkatársak) egy kérdőívezés alaposan rávilágított volna arra, hogy milyen fokú érzékenyítés szükséges a téma befogadhatóbbá tételéhez, és hogy ezt milyen eszközökkel, módszerekkel, aktivitásokkal tudnánk legjobban elérni. Egy ilyenre még akár sor is kerülhet!

INSIGHT MINING

Feltűrtük az ingujjat és hozzáláttunk a kutatási anyagok átszűréséhez. Fogtuk az interjú leiratokat és első körben kiszedtünk mindent, amit kicsit is érdekesnek, új információnak, vagy a feladatunk szempontjából bármilyen módon relevánsnak gondoltunk.

Ez így még mindig csak egy nagy, nyers adathalmaz volt, szóval elkezdtük őket csoportosítani. Félig offline, félig Miróban dolgoztunk (ez egy kollaboratív munkára kitalált online szoftver remote csapatoknak, hasznos cucc, ha az ember kicsit gyakorolja a működését), a kiragadott részletekből pedig a csoportosítás után elkezdtünk különböző keretrendszerek segítségével (pl. jobs to be done) insightokat gyártani.

Egy value proposition canvast is bevetettünk, hogy minél közelebb kerüljünk a megoldáshoz:

INSIGHTOK

Végül ezek lettek a kulcs insightjaink, amikkel ráfordultunk a következő, ötletelési fázisra:

  • Egy rövidtávú, egyszerű, és látványos “belépő” kampány lehet a kulcsa a hosszútávú elköteleződésnek.
  • Nagyobb láthatóság = nagyobb támogatási kedv.
  • Támogatói program kiválasztásakor a vállalat a könnyen érthető, ellenőrizhető és bizalmat keltő programok mellett dönt.
  • Minél konkrétabb az ajánlat, annál könnyebb eldönteni, beépíteni a vállalat számára.
  • A támogatás feltétele a clear ajánlat/kérés: 1) miért jó, amit csinálnak? 2) miben várnak segítséget? 3) mire költenék a pénzt?

Következő lépés: a konvergens szakaszból újra a divergens gondolkodásra váltunk, kinyitjuk az agy csakráinkat és remélhetőleg kitalálunk egy működő, megértésre alapuló koncepciót, ami hasznára válhat az Idősek Barátai Programnak. Addig is hívjátok fel a nagyszüleiteket!

Ezt csináljuk itt az Ember tervez blogon, olvasd el!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

You May Also Like